Отчет за eкспедиция „Тетевен 2015″

В периода 10-13 април 2015 г. се проведе пещерна експедиция в района на гр. Тетевен, България. Организатор на експедицията бе „Пещерен клуб – Черни връх“, гр. София със съдействието на Българска Федерация по Спелеология (БФСп).

Базовият лагер на експедицията се намираше на около 200 метра след като се отбие от главния път Тетевен-Рибарица посока Вила Червен. Организаторите бяха осигурили щабна палатка, маса, котлони, съдове за готвене и др. Чревоугодното и техническото осигуряване също бе осигурено от организаторите. Място за опъване на палатки имаше, ток, вода и тоалетна също.

Теренът за лагера бе любезно предоставен от Вила Червен. Експедицията беше спонсорирана и от здравословните десертчета на Roobar и вкусни курабийки от верига заведения Farmer`s. Десертчетата основно се използваха от групите за обход, за да се подсилват и да имат енергия да крачат по пресечения терен, а курабийките си ги хапнахме в лагера.

Въпреки че периода за провеждане на експедицията съвпадна с Великденските празници, участие в експедицията взеха около 40 пещерняка от 7 пещерни клуба в страната. От участниците имаше и биоспелеолози. Всички участници в експедицията представиха валидна застраховка „Злополука“ или друга; медицинско или декларираха, че са клинично здрави; също така декларираха, че са запознати с Антидопинговите правила на БФСп.

Списък на Участниците

42Антон ДимовПК Пълдин, Пловдив
43Борислав БориславовПК Пълдин, Пловдив
44Лъчезар КовачевПК Пълдин, Пловдив

Експедицията беше подкрепена и с присъствието на Краси, Велин, Илиян, Преслав, Веско и Ники.

Условия за Работа

Условията, в които протече експедицията и работиха пещерняците, въпреки прогнозите за дъждовно, лошо време, бяха добри – радвахме се на силно Слънце и топло време през деня, вечерите бяха студени, но ги преживявахме, загрявайки се отвътре навън. 😉 Хубавото, топло време се хареса на всички, но представляваше проблем на групите за обход и търсене на нови обекти (основна цел на експедицията).

Изследвани пещери

По време на експедицията бяха картирани общо 4 пещери с обща дълбочина 118 метра и 240 метра в дължина.

ДиГри

Откритата при по-ранно проучване на района пещера е кръстена от ПК – Черни връх с името ДиГри – на откривателите й Диди (Диана Неева) и Гри (Григор Керезов). Пещерата е дълбока почти 30 метра. Има един паралелен отвес, но опасен за преминаване, поради ронливостта на скалата там. За момента не може да се разкопава дъното за евентуално продължение, тъй като е затрупано с битови отпадъци.

Тетевенска Моровица 1

Пещерата беше открита по време на експедицията, което не е първото й откриване, съдейки по надписа на входа й. Входът е малък, овален, малко над реката. Пещерата е дълбока (засега) почти 100 метра. Пещерата започва с каскада от малки отвеси. След един по-голям отвес и блокажна зала до дъното, пещерата свършва с кална зала, в която водата се губи в много малка цепка между калта и скалата. През цялата пещера протича малък поток. Пещерата има интересни образувания, макар и малко. Последния ден Лъчо от ПК Пълдин откри продължение на пещерата, което не е проучено и картирано.

Овчарника

Открита през 70-те години и картирана, но картата е неточна. Входът се намира в близост до Вила Червен. Пещерата е хоризонтална, дълга 27 метра. Пещерата беше картирана от Владо и Диди.

Хаплата

Пещерата беше открита по време на експедицията, кръстена е от групата, която я откри (Тошко, Руси, Ивка, Гри). Очакванията ни бяха за нещо голямо, но всъщност се оказа дупка, дълбока около 8 метра.

Картирани пещери

ИмеДълбочина (м)Дължина (м)Надморска Височина (м)GPS координати
ДиГри28.3032681
Тетевенска Моровица I81 – продължава171651
Овчарника027644
Хаплата8.2010590
Общо117.5240

На изследваните пещери бяха изготвени карти и технически описания.

Други

При теренни обходи бяха намерени още 8 пещери, 3 ниши, 1 перспективен въртоп и 1 спелестологичен обект. На пещерите им предстои картиране, взети са GPS координати. Също така по време на експедицията получихме множество сведения от местните жители за пещери и ниши. Общо по време на експедицията са намерени и са взети GPS координати на 16 пещери.

Разкази на очевидци

10 април

Пристигнахме на мястото за лагер, по пътя си оставихме няколко указателни табели за другите идващи участници и се заехме с опъването на лагера. След като базовия лагер беше готов за посрещане на гости, се организираха групи за работа, в състав Диди, Владо, Тома, Светльо и Сашо. Групите тръгнаха около 12 часа и се върнаха в лагера около 18 часа.

Владо и Диди тръгнаха да търсят пещера, по сведения на местни жители. След 3 часа обход, пещера не откриха. Но на връщане взеха GPS координати и картираха пещерата срещу Вила Червен, която най-вероятно е Овчарника.

Другата група тръгна към пещерата ДиГри. Пещерата е екипирана, като е забиван и анкер, проверени са разклоненията за евентуално продължение на пещерата, но уви. Тъй като в пещерата е влизало твърде много вода, групата не е успяла да картира и са излезли като са оставили екипирано, за да може да се отиде на следващия ден да се картира. Групата е направила почистване около и в пещерата. Боклуците са твърде много и няма да стане на един път.

11 април

През вторият ден се сформираха 8 групи с различни цели и направления.

Група 1: Гри, Тошко, Руси, Ивка.

Групата тръгна към 10 часа, като Митака ги закара до стартовата позиция. Цел – обход изток отгоре на връх Червен. „Тръгнахме от началото на екопътеката „Нагоре към Слънцето“, на премката се отбихме на изток по водосбора надолу по реката. Не открихме нищо. На мястото, където реката завива на юг, ние тръгнахме на североизток с цел да огледаме около разделния хълм. На следващия водосбор се срещнахме с Група 3 и тръгнахме всички на юг. Щяхме да подраним за лагера, затова решихме да се поразходим по Конски дол, който е на изток от Вила Червен. Нищо не открихме. На връщане аз (Гри), Тошко и Руси решихме да видим входа на новооткрития отвес, картиран от Владо и Таня, но не ги намерихме, а намерихме нов въртоп с отвесна пещера.“

Група 2: Колевски, Диди, Тома, Зайзела.

Групата тръгна към 10 часа, като Зайзела ги закара до точката за тръгване. Цел – обход запад отгоре на връх Червен. След пристигане на избраното местоположение за тръгване, се оказало, че е по-добре да се направи обход в друга посока – около връх Трескавец. „Тръгнахме през с. Бабинци към върха. По време на обхода намерихме три пещери и три ниши. Кръстени са, входовете снимани и са взети GPS координати. След обхода се качихме на самия връх Трескавец и слязохме пак в селото. Трите пещери: Дъръдонка, Портала и Утробната са с дължина от 5 до 30 метра.“

Група 3: Бойко, Ясен, Ники, Сашо.

Групата тръгна към 10:30 часа. Цел – обход център/изток отдолу на връх Червен. „Обходът започна от Вила Червен по реката, като след това тръгнахме към връх Червен. Разделихме се и обходихме райони към върха по дерето и от двете му страни. Стигнахме до сипеите, където решихме да слезем и да продължим по реката. Засякохме се с група 1 и продължихме към връх Кон по пътя, като провървяхме и участъците в страни. Попитахме местен жител, който ни каза че около Венеца на върха (от западната страна) има пещери. Те ще са обект на следващ обход.“

Група 4: Дани, Светльо, Станимира, Ачо.

Групата тръгна към 10 часа. Цел – картиране на ДиГри. „След кратко газене из околните рекички стигнахме пещерата. Там очаквано заварихме огромно количество използвани памперси – очевидно въртопът се използва за импровизирано бунище от хората, които живеят в махалата северно от пещерата. Дани и Светльо се заеха с боклуците. А ние се заехме с картирането. Благодарение на радиостанциите, лазерната рулетка и най-вече дълбочината на „Ди Гри“ (~28 метра) работата приключи за около час. Впоследствие беше изработен триизмерен модел на пещерата и от него направихме двуизмерното изображение за разпечатване. Пещерата беше картирана цялата. За съжаление дъното на пещерата също не беше пожалено от безотговорните родители и беше заринато с боклуци, предимно употребявани памперси. Направихме още едно проникване за да напълним останалите найлонови чували, но остана доста работа по почистването. Около пещерата направихме почистване на отпадъците. От пещерата Ачо изнесе три торби с боклук. Проучена е прилепната фауна – 2 бр. Rh. Lupp и 1 бр. Rhinolophus sp. Намерихме черен Pautin. След като приключихме с основната задача за деня се отправихме на обход в търсене на нови пещери в района на север от пещерата. Попаднахме на много интересен спелестологичен обект – над 200 годишна чешма. За съжаление не открихме нови пещери и тъй като времето напредна се отправихме към лагера. Там ни посрещнаха с новината за открити няколко нови пещери от останалите екипи, като едната от тях с над 80 метра денивелация, разделени на 3 отвеса. След това направихме обход до махала Конски дол и до скалния венец. Видяхме скален орел, гарван гробар, керкенез. Говорихме с местни хора, които казаха че има пещери в посока връх Висок/Голям. Възможно е да са ниши, в които се прибират животни. Върнахме се по билото. Пещерата вече беше разекипирана от Дани и Светльо, оставихме торбите с боклук на входа.“

Група 5: Владо, Таня, по-късно се присъединява и Иван.

Групата тръгна към 08:30 часа. Цел – търсене на пещера под връх Кон и картиране (по сведения на местните). „След кратко търсене на агнета тръгнахме да търсим пещерата под връх Кон. Според местните е -120 метра. Намерихме я около 10 часа. Влезнахме с около 50 метра въже, за да проверим. Пещерата започна с каскада от малки отвеси и въжето ни свърши в зала на около -35 м. Имаше следи от предишно влизане (кирка и лопата). Поискахме още инвентар от лагера и около 14:30 часа влезнахме отново (Таня, Владо и Иван). Продължихме по още един отвес и голяма блокажна зала до дъното. На стената имаше надпис от предишно влизане, най-вероятно от ПК Тетевен (4 човека). Не се вижда перспектива надолу. Свършва с кална зала, в която водата се губи в много малка цепка между калта и скалата. През цялата пещера протичаше малък поток (може би около 0,5 л/сек) Около 17 часа започнахме да картираме нагоре. Излязохме около 21:30 часа. Пещерата е с денивелация -81 м. и дължина около 174 м.“

Група 6: Гущера и Росен.

Групата тръгна към Български извор, с цел търсене на пещери (по сведения на местните). „Обходи се района над с. Галата. Взети са координати на две пропасти, предстои проучване и картиране.“

Група 7: (ПК Пълдин) Милен, Ивон, Боян, Лъчо, Борката, Радо.

Групата тръгна към пещера Малия Соват. Взети са координати на пещерата, влизане не е било възможно, поради наличието на лед, сняг и вода.

Група 8: (ПК Пълдин) Крум, Ваня, Миро, Краси, Антон.

Групата тръгна към пещерите Лястовица и Бездънния пчелин. Взети са координати на пещерите. „Към Лястовица отидохме Ваня, Крум и Миро Сиракови (семейство Адамс), Красимира и Антон от СК Пълдин. Имахме си и кучешко присъствие – Кучето Джаки. Тъй като пещерата беше подходяща, кучето го пуснахме да си скита из нея. Трима от нас – Красимира, Миро и аз, сме завършили курса, Ваня и Антон – курсисти. Проникването беше приятно и безаварийно, пещерата е много хубава. В Бездънния пчелин до дъното влязоха Милен, Ивон и Боян, а от курсистите – само Ваня. Геройска постъпка за курсист – влизане и веднага излизане, 104 надолу, и без почивка 104 нагоре. Справи се отлично. Останалите курсисти слязоха до половината. Аз също се върнах.

Всички групи се прибраха в лагера във времевия промеждутък от 17:30-18:00 часа, с изключение на група 5 (в 22:15 часа) и група 8 (около 21 часа).

12 април

Група 1: Колевски, Джони, Ачо, Станимира, Светльо.

Посока: западното дере на връх Червен. Тръгване 10 часа. До изходен пункт село Бабинци ги закарах аз (Весето). „Обходени са източната премка на връх Червен, премката. На самия връх са маркирани (GPS координати) две пещери, вече картирани. Слизане от южната страна на Червен и обход на венеца от долната му страна. Единствено представлява интерес малък въртоп (пропадане около 50 см.) – усеща се въздушно течение, но има много камъни за вадене – маркиран на GPS (N 42 55’57.1” E 24 17’12.0”) и сниман. Прибиране в лагера около 16:30 часа. Уви – след около 13 километра обход и този ден нямахме успех при откриването на нови пещери, и след като взехме координатите на 2 вече известни се прибрахме в лагера.“

Група 2: Диди, Тома, Руси, Весето.

Посока: към пещера Тетевенска Моровица 1. Тръгване 10 часа. Първо отидохме до ДиГри, за да свалим събрания боклук от пещерата до контейнер за отпадъци. След което се запътихме към новокартираната пещера Тетевенска Моровица 1, с цел да проникнем в нея. Красива пещера с обемни отвеси, заслужава си влизането в нея. Оставихме я екипирана за желаещите на следващия ден да влязат и разекипират. След излизане от пещерата направихме кратък обход в района.

Група 3: Тошко, Ина, Гри, Светльо, Дани, Ники, Лъчо.

Посока: откритата от Тошко предния ден дупка, с цел картиране. Тръгване 10:30 часа. След картиране на пещерата, кръстена Хаплата, се спуснахме по махала Конски дол, но нищо не открихме.

Група 4: Иво Тачев.

Обход връх Кон.

13 април

Към 11 часа група от ПК Пълдин тръгнаха към пещера Тетевенска Моровица 1, за да я разгледат и разекипират. Лъчо открива вероятно продължение на пещерата, но няма време за проучване. Всички благополучно се завърнаха към 17 часа и след прибиране на калния инвентар се отправихме към вкъщи … или където ни видят очите.

Докато чакахме групата от Пловдив да разекипират Тетевенска Моровица 1, станахме свидетели на раждането на две козлета J Доста вълнуващо!

Всички помогнаха за събиране на лагера

На тръгване се разбрахме с домакините пак да се върнем и да ги водим и тях в пещерите.

Специални благодарности на лагерните хора, които се грижиха да не сме гладни (даже беше и вкусно ;-)) и да ни е чистичко и подреденичко!

В Заключение

Картирани са четири пропастни пещери, открити и маркирани 8 пещери и 3 ниши, маркирани един въртоп и един спелестологичен обект (200-годишна чешма). Две от пещерите са нови, само една от четирите картирани пещери има карта (но стара и не особено вярна) в Главната картотека на пещерите в България (ГКПБ). Другите пещери и ниши, някои от които поради малкият си размер (6-11м) не бяха картирани, но на всички са свалени GPS координати. Картите на пещерите, заедно със съпътстващата ги документация (GPS, фотографии на входа и фишове) ще бъдат предадени в ГКБП.

Целите на експедиция „Тетевен 2015“ бяха успешно изпълнени. Районът е перспективен за бъдеща работа, при която основен приоритет ще е продължаване на търсенето на пещери, както и изследване и картиране на откритите перспективни обекти, взимане на GPS координати на входове на пещери. Очакванията на всички участници са експедицията да стане ежегодна.

Експедицията протече в дух на приятелство и взаимопомощ. Нямаше инциденти и противообществени прояви.

Отзивите от експедицията са много добри – похвали и подкрепа за продължаване на работата получихме от всички участници, за което им благодарим! До нови срещи J

Поехме по дългия път към София 🙁

Автори: Красимир Колевски, Росен Вътев, Весела Бубова, Диана Неева, Владимир Георгиев, Станимира Делева, Николай Каменов и др.